Categorieën
Wielrennen

Duurtraining voor wielrenners

Wie zich verdiept in de trainingsleer zal merken dat de extensieve duurtraining hierin een belangrijke rol speelt. Een gepolariseerd trainingsmodel heeft als richtlijn dat minimaal 75% van de trainingen extensief (dus rustig) worden uitgevoerd. Hierin schuilt ook het gevaar. Rustig trainen is verre van eenvoudig. Omdat we duurtrainingen te intensief afwerken bereiken we niet het gewenste trainingseffect.

Wielrennen is een duursport

Wielrennen is bij uitstek een aërobe sport. Dit betekent dat we zuurstof nodig hebben om vet en koolhydraten om te zetten in energie. Hoe belangrijk deze aërobe energie systeem is, komt duidelijk naar voren in de volgende uitspraak.

Bij een ‘all out’ sprint van slechts 2 minuten komt 65 tot 70% van het geleverde vermogen (in watts) uit de aërobe verbranding van energie.

– Stephen Seiler –

Een gemiddelde wedstrijd duurt tussen de 3 en 6 uur. Wielrenners maken bij uitstek gebruik van het aërobe energie systeem om prestaties te leveren.

Het voordeel van rustig trainen

De beste manier om dit aërobe systeem ontwikkelen is door te trainen. Door een stelselmatige belasting van het lichaam treden er diverse fysiologische veranderingen op. Deze aanpassingen maken dat je steeds beter in staat bent om zuurstof te gebruiken voor het vrij maken van energie. En waar je meer zuurstof gebruikt om energie te procederen raak je minder snel vermoeid.

Over het algemeen geldt: hoe intensiever je traint, hoe sneller het lichaam zich aanpast. Dit maakt dat de intensieve training ook een nadeel heeft. Het lichaam moet er langer van herstellen. Zeker bij het ontbreken van een basis conditie is dit niet zonder risico. De zware inspanning kost dan, zowel fysiek als mentaal, meer dan het oplevert. Dit maakt de extensieve duurtraining zo belangrijk. Het stelt het lichaam in staat om op een rustige manier te wennen aan een toename van de belasting. Het is dus verstandig om eerst de afstand van de training op te schroeven. Pas daarna kan de intensiteit omhoog gebracht worden.